Отраслевые подборки (УДК)
Издания подборки 1 - 10 из 184
1.

Количество страниц: 12 с.

Карманова (Ноева), С. Е. "Город на костях": апокалиптические образы и мотивы Якутска в аспекте городского текста = Yakutsk as existential threshold in Yakut prose of the XX century / С. Е. Карманова (Ноева) // Северо-Восточный гуманитарный вестник. — 2020. — N 2 (31). — С. 122-133
DOI: 10.25693/SVGV.2020.31.2.015

2.

Количество страниц: 6 с.

Освещены вопросы истории якутской литературы через анализ монографии профессора Н. Н. Тобурокова "Заветное слово", в которой отражено отношение к творчеству А. Е. Кулаковского, П. А. Ойунского и развитию современной якутской поэзии.
The issues of the history of Yakut literature through the analysis of Professor N. N. Toburokov "Sacred word of N. N. Toburokov" monography are lightened. In the monography’s analysis attitude towards creation of A. E. Kulakovsky, P. A. Oyunsky and development of the modern Yakut poetry are reflected.

Филиппов, Г. Г. "Заветное слово" Н. Н. Тобурокова="Sacred Word" of N. N. Toburokov / Г. Г. Филиппов // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. – 2013. – Т. 10, N 5. – C. 106-111.

3.

Количество страниц: 4 с.

Оросина, Н. А. "Многослойные" рукописи дореволюционных текстов якутского эпоса олонхо: некоторые вопросы методики текстологического описания : (на примере рукописи олонхо "Нюргун Боотур Стремительный" К. Г. Оросина) / Н. А. Оросина // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2016, N 3 (57), ч. 1. - С. 156-159.

4.

Количество страниц: 6 с.

Романова, Л. Н. "Сеимчанский дневник" в интеллектуальной биографии А. Е. Кулаковского: коммуникативные стратегии автора / Л. Н. Романова // Филологические науки. Вопросы теории и практики. – 2019. – Т. 12, N 1. – С. 82-94. – DOI: 10.30853/filnauki.2019.1.46.
DOI: 10.30853/filnauki.2019.1.46

5.

Количество страниц: 7 с.

The article attempts to study the images of inverted space in the prose of Platon Oyunsky. Special attention is paid to the initial images of the artistic chronotope, forming a scheme of inversion: this is the underwater and lower worlds, the urban space in the writer's stories. The author of the article also highlights the image of the border, which forms a specific character of the Yakut world, also asserting the exceptional image of the initiating hero. The scholarly paradigm of this study also includes the issue of the body (clothing) as the main component of the image of the “I” of an urban person, defining the boundaries of his/her social sphere. В статье предпринимается попытка исследования образов перевернутого пространства в прозе П. А. Ойунского. Особое внимание уделяется инициальным образам художественного хронотопа, образующим схему перевернутости - это подводный и нижний миры, пространство города в рассказах писателя. Автор статьи выделяет также особым вниманием образ границы, формирующей специфический характер якутского мира, также утверждающей исключительный образ инициирующего героя. В научную парадигму данного исследования включается и проблема тела (одежды) как основного составляющего образа “Я” городского человека, определяющего границы его социальной сферы.

Ноева, С. Е. Boundaries of being: The images of inverted space in the prose of the Yakut writer Platon Oyunsky / С. Е. Ноева ; Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Вопросы национальных литератур". - 2023. - N 2 (10). - С. 20-26. - DOI: 10.25587/litteraesvfu.2023.66.67.003
DOI: 10.25587/litteraesvfu.2023.66.67.003

6.
Автор:
Khusaynova Gulnira Razifovna

Количество страниц: 14 с.

The relevance of this study is due to insufficient study of the peculiarities of the structure of Tatar romantic dastans. The object of the research is romanic dastans featuring Tahir and Zukhra, and Leyla and Majnun, recorded or rewritten by informants in Tatar communities. The study also analyses other Turkic-language variants as well as medieval literary poems were attracted as background phenomenon. The purpose of the article is to consider the structural features of Tatar romanic dastans. In order to achieve this goal, the following tasks were set: the paths and stylistic tools in the Tatar dastans "Tahir and Zuhra" and "Leyla and Majnun" were identified, different variants were compared in terms of their contents and forms. In this article comparative and structural-descriptive research methods were used. The Tatar romanic dastans often use metaphors, epithets, epiphors, hyperbolas, and rhetorical questions. Despite the frequent use of expressive means, folklore variants are inferior to literary versions of these dastans. This is due to the fact that the monuments were simplified, passing from generation to generation.

Khusaynova, G. R. Specifics of the dastan genre structure in variants of “Tahir and Zukhra” and “Leyla and Majnun”: Creative techniques and their forms in Tatar romanic dastans / G. R. Khusaynova ; Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Вопросы национальных литератур". - 2023. - N 1 (9). - С. 42-55.
DOI: 10.25587/litteraesvfu.2023.11.77.006

7.

Количество страниц: 12 с.

Ноговицын, А. П. Textological analysis of the early editions of A. E. Kulakovsky`s literary texts // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Вопросы национальных литератур". - 2021. - N 1 (01). - С. 41-51.

9.

Количество страниц: 7 с.

Vasily Manchary was a Sakha legendary figure, who fought against the local rich and was known as a “noble robber”, narrator, and a performer of folk songs. The article deals with the study of his influence upon the personality of Nikita Leglyarin, the main character in the novel “Springtime” (“Vesennyaya Pora”) by Nikolai Mordinov. The image of Vasily Manchary, considered by people as their hero, becomes the ideal for Nikita Leglyarin after the folk legend. Thanks to the author’s mastery, the whole unity of the materials from fiction and reality has been reached and revealed. The motifs of the main character’s actions are convincingly shown in combination with the Manchary’s image. В статье рассматривается исследование влияния легендарного образа Василия Манчары, выступавшего против гнета местных баев, широко известного в народе как "Благородный разбойник", сказитель и исполнитель народных песен на становление личности главного героя романа Н. Е. Мординова "Весенняя пора" Никиты Леглярина. Образ Манчары, возведенного народом на статус национального героя, становится идеалом Никиты Леглярина на основе народных легенд. Благодаря мастерству автора достигнуто единение художественного и жизненного материалов. В сочетании с образом Манчары убедительно показаны мотивировки поступков и действий главного героя романа.

Егорова, С. И. Vasily Manchary as the epic ideal of Nikita Leglyarin, the protagonist of Nikolai Mordinov's novel "Springtime" / С. И. Егорова, Е. И. Ефремова ; Северо- Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Якутский экономико-правовой институт // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Вопросы национальных литератур". - 2023. - 2023, N 2 (10). - С. 13-19. - DOI: 10.25587/litteraesvfu.2023.88.45.002
DOI: 10.25587/litteraesvfu.2023.88.45.002