Ушницкий Василий Васильевич (Ushnitsky Vasiliy Vasilievich) (1964-2021)

Место работы автора, адрес/электронная почта: Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера, Отдел археологии и этнографии ; 677027, г. Якутск, ул. Петровского, 1 ; e-mail: voma@mail.ru ; http://igi.ysn.ru

Ученая степень, ученое звание: канд. ист. наук

Область научных интересов: Этногенез, история Центральной Азии, археология Евразийских степей, историография истории Якутии, этнография народов Южной Сибири

ID Автора: SPIN-код: 5669-6675, РИНЦ AuthorID: 459077

Деятельность: С 1998 г. работает в Институте гуманитарных исследований АН РС (Я).

Документы 1 - 10 из 25
1.

Количество страниц: 10 с.

В данной статье анализируется происхождение этнонима Хангалас. С хангаласцами связан образ родоначальника Эллэя и предводителя всех якутских родов Тыгына. От хангаласцев произошло население не только современного Хангаласского и Мегино-Кангаласского, но и Горного, Олекминского, Сунтарского и Нюрбинского улусов. Хангаласцы также весьма активно участвовали в происхождении якутского населения Абыйского, Момского и Колымских улусов. Хангаласцы традиционно связываются с тюркским племенем канглы и считаются носителями кипчакского компонента в составе народа саха. Канглы считаются потомками ираноязычного Канпой, государства в Средней Азии. По другой версии, канглы сопоставляются с кочевым объединением Гаопой через слово, обозначающее "телегу". Это гипотеза позволила Г.В. Ксенофонтову связать хангаласцев с древними уйгурами, бежавшими в IX в. к племенам да-шивей. В данное время наиболее популярной является версия А.И. Гоголева, связывающая кангаласцев с кыпчакским компонентом в этногенезе саха. Согласно гипотезе А.И. Гоголева и И.В. Константинова, кангаласцы являются последней волной пришельцев с юга, принесших погребения с конем, и связываются с культурой "кыргыс-ётёхов" XVI-XVII вв. Исследователь Ю.А. Зуев обнаруживает канглы среди туматов-дубо и буир-нурских татар. В статье подробно обсуждаются эти версии, а также эвенкийская версия происхождения хангаласцев. Гипотеза тунгусо-веда В.А. Туголукова основана на наличии Кангаласских родов среди приамурских эвенков и отождествлении их с более ранними нанагирами. Данная версия выводит этноним хангалас от одноименного слова в значении Һгусьһ и связывает хангаласцев с качин нами и гипотезой JI.P. Кызласова о происхождении термина "хакас" от слова "хаас".
This article explores the origin of the ethnonym Khangalas. The image of the ancestor of Elleya and the leader of all the Yakut tribes of Tygyn is connected with the Khangalassy people. From Khangalassy people are not only the modem Khangalassky and Mcgino-Khangalassky ulus, but also Gomy (formerly East Kangalassky), Olekminsky, Suntar and Nyurbinsky uluses. Khangalassy people also very actively participated in the origin of the Yakut population of the Abyysky. Momsky and Kolyma uluses. Khangalassy people traditionally connect with the Turkic tribe kangla and are considered to be the carriers of the Kypchak component in the Sakha people. Kanglas arc considered descendants of Iranian-speaking Kangyu. a state in Central Asia. According to another version, the kanglas are compared with the nomadic association of Gaogyui through the word for “cart". This hypothesis allowed G.V. Ksenofontov to connect the Khangalassy people w ith the ancient L'ighurs who fled in the IX century to the tribes of Da-shivey. At this time, the most popular version is A.I. Gogolev, connecting the Kangalassy people w ith the Kypchak component in the ethnogencsis of the Sakha. According to the hypothesis of A.I. Gogolev and I.V. Konstantinov, the Kangalas arc the last wave of strangers from the south, which brought burials with the horse and are associated with the culture of “Kyrgyz-etehev" of the XVI XVII centuries. Researcher Yu.A. Zuev discovers kangly among the Tamat-dubo and Buir-Nur Tatars. ITiis article is discussed these versions in detail. Also, the Evenk version of the origin of the Khangalassy people is discussed. The hypothesis of the Tungusologist V.A. Tugolukov is based on the presence of Kangalassian genera among the Amur Evenks and their identification with earlier nanagirs. This version explains the ethnonym Khangalas from the same name with the meaning “goose". This version of the origin of the Khangalassy people connects them with the Kachin people and the hypothesis of L.R. Kyzlasov about the origin of the term “Khakas" from the word “Haas".

Ушницкий, В. В. Формирование исторического ландшафта Якутии: происхождение хангалассцев / В. В. Ушницкий // Северо-Восточный гуманитарный вестник. – 2018. – N 4 (25). – С. 10-19.
DOI: 10.25693/IGI2218-1644.2018.04.002

2.

Количество страниц: 4 с.

In this paper we study the connection Yakut ethnography with Scythian-Siberian era in archeology of the Eurasian steppes. In favor of the hypothesis that the ethnic ties with Saha Scythian-Saka tribes are the conclusions of eminent anthropologists and archaeologists. The parallels between the Yakut culture and Scythian-Siberian era found mainly in material culture.

Ушницкий, В. В. Этнографические параллели культуры саха со скифо-сибирским миром Евразии / В. В. Ушницкий // Интеграция археологических и этнографических исследований. — Иркутск : Иркутский государственный технический университет ; Омск : Омский филиал Института археологии и этнографии СО РАН, 2013. — Т. 2. — С. 140-143.

3.

Количество страниц: 7 с.

Статья посвящена проблеме происхождения народа саха. В статье доказывается связь предков саха с центральноазиатскими татарами, часть которых в ходе междоусобных войн XIII в. оказалась на Ангаре. Они были известны под именем усуту-мангун, или водяных татар, им принадлежала усть-талькинская археологическая культура Приангарья XII–XIV вв. Приводятся сведения из якутских легенд о прародителях, где фигурируют Эллэй из племени "татаар" и его отец Татаар-Тайма. Доказывается, что этнонимы "монгол" и "татаар" были известны предкам саха. Самоназвания якутов "саха" и "ураанхай", также имеют связь с этнонимом "цзубу" (сог-по) – обозначение татар и улухоу (урянхай) – предков татар. Центральноазиатские татары принимали активное участие в формировании кимако-кыпчакских племен. Связи с этим сравниваются версии археологов об участии кимако-кыпчакского компонента в сложении усть-талькинцев и якутской культуры.
The article discusses the origin of the Sakha people, and proves the connection between the Sakha ancestors with the Central Asian Tatars, some of which in the course of civil wars in the XIII century came to the Angara River. They were known by the name Usutu-Mangun or water Tatars, they belonged to Ust-Talkino archaeological culture of the Angara Region in the XII–XIV centuries. The information from the Yakut legends describing the forefathers features Elley from the tribe "tataar", and his father Tataar-Tyma It is proved that the ethnonyms “Mongol” and “Tataar” were known by the Sakha ancestors. The Endoethnonyms of Yakuts “Sakha” and “Uraanhay” also relate to the ethnonyms “Zubu” (sog-po), the names referred to the Tatars and Uluhou (Uriangkhai) - ancestors of the Tatars. The Central Asian Tatars took an active part in shaping the Kimak-Kipchak tribes. That is why the versions of archeologist about the participation of the Kimak-Kipchaks in formation of Ust-Talkintses and the Yakut culture are compared in the article. Thus, the beginning of the ethnogenesis of Sakha ancestors is associated with the region of Lake Baikal, where the Turkic ancestors of the Sakha contacted with the Mongol tribes.

Ушницкий, В. И. Племена Байкальского региона и проблема этногенеза саха=The tribes of Baikal region and the ethnogeny of the Sakha / В. И. Ушницкий // Древние культуры Монголии, Байкальской Сибири и Северного Китая : материалы VII международной научной конференции, Красноярск, 3-7 октября 2016 г. — Красноярск : Сибирский федеральный университет, 2016. — Т. 2. — С. 201-207.

4.

Количество страниц: 8 с.

Статья посвящена трактовке концепции о татарском происхождении народа саха. В её основе лежит анализ легенд о его прародителях Омогое и Эллэе и историография вопроса. В якутском фольклоре в качестве предков саха упоминаются Һтатаарыһ и человек по имени Татаар-тайма, который считается отцом Эллэя. В данной статье проанализированы сведения о центральноазиатских татарах, имеющиеся в древнетюркских рунических надписях, в китайских источниках династий Тан, Сун, Ляо, Цзинь. Одни ученые древности относят татар к могущественному племени, ранее доминировавшему в Центральной Азии. Другие относят центральноазиатских татар к тюркоязычным народам, имеющим свой отдельный язык. Современные ученые, изучив сведения рунических памятников и китайских источников различных династий, пришли к выводу, что в этногенезе буир-нурских татар принимали участие также хэйчэзцы-шивэй, т.е. тележные канглы и ираноязычные согдийцы - сог-по. Канглы в составе буир-нурских татар сопоставляются с кангаласцами среди саха. Индо-, ираноязычный компонент в составе саха, возможно, восходит к участию иранского компонента в этногенезе центральноазиатских татар.
The article is devoted to the interpretation of the concept of the Tatar origin of the Sakha people. This opinion is prompted by the analysis of the legends about the forefathers of the people Omogoe and Ellaei and the historiography of the question. In Yakut folklore, as the ancestors of Sakha are mentioned “Tataars” and a man named Tataar-taima, who is considered the father of Ellaei. This article analyzes information about the Central Asian Tatars found in the Ancient Turkic runic inscriptions, in the Chinese sources of the Tang, Song, Lyao, and Jin dynasties. In the writings of Rashid al-Din, they act as a mighty tribe that had previously dominated Central Asia. Mahmudal-Kashgari refers the Central Asian Tatars to the Turkic-speaking peoples who have their own language. S.G. Klyashtorny and Yu.A. Zuyev after studying the information of runic monuments and Chinese sources of different dynasties came to the conclusion that in the ethnogenesis of the Buir Nur Tatars took place also Heihez-Shiwei, i.e. cart Kanglies and Iranian-speaking Sogdians - sog-po. Kangly in the Buir Nura Tatars are compared with the Kangalas among the Sakha. Indo-, Iranian-speaking component in Sakha may be traced back to the participation of Iranian component in the ethnogenesis of the Central Asian Tatars. In the works of Abulgazi and Rashid-ad-Din there is news of the flight of the remains of Tatars to the Angara River. These messages are identified with the folklore sources of the sakha about the flight of people from the tribe “tataar”, defeated in the war against the people of “nuucha”. Proto-Yakutian Ust-Tal'kin archeological culture of the 12th - 14th centuries in the Southern Priangarie it is associated with the usutu-mangun tribe. The ethnonym Usutu-mangun is reconstructed as water Mongols. This tribe, according to European travelers, is identical to the tribe of the Tatars. The ethnonym of the Mongol was one of the ancient self-names of Sakha. In the Angara Tatars or Alakchin there was a Manga region, whose name is similar to the name of the Yakut ulus Mange. Folklore, linguistic, ethnographic and anthropological data testify to the common ancestors of Sakha and Buryat-Bulagat. This coincides with the conclusion of archaeologists that the Ust-Tal'kin culture simultaneously belongs to the Mongolian ancestors of the Buryats - the Bulagat tribe, and the Turkic-speaking Sakha ancestors.

Ушницкий, В. В. Татары Центральной Азии и проблема происхождения народа ураангхай-саха / В. В. Ушницкий // Северо-Восточный гуманитарный вестник. — 2017. — N 3 (20). — С. 30-36.

5.

Количество страниц: 6 с.

Ушницкий, В. В. Изучение проблемы этногенеза саха в ИЯЛИ ЯНЦ АН СССР / В. В. Ушницкий ; ИГИиПМНС СО РАН // Евдокия Иннокентьевна Коркина: биографика и интерпретация научного и творческого наследия : сборник научных статей / Российская академия наук, Сибирское отделение, Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера ; [редколлегия: Н. И. Данилова, Н. И. Попова, Е. М. Самсонова ; рецензенты: Л. Н. Романова, Е. В. Семенова, И. Н. Сорова]. – Якутск : Издательство ИГИиПМНС СО РАН, 2018. – С. 175-180.
DOI: 10.25693/978-5-902198-39-0_037

6.

Количество страниц: 14 с.

Ушницкий, В. В. Историографический обзор версий о происхождении саха от современных тюрко-монгольских народов / В. В. Ушницкий ; Институт гуманитарных исследований и проблем малочисленных народов Севера Сибирского отделения РАН // Этнокультурные взаимодействия в Евразии: пространственные и исторические конфигурации : материалы Международной научной конференции (25-27 ноября 2012 года) - Барнаул: АлтГПА, 2012. – С. 218-231.

7.

Количество страниц: 4 с.

Рассматриваются фольклорные и письменные сведения о загадочных племенах Якутии, исчезнувших после XVII в. Большое внимание уделяется этническим контактам между якутскими, тунгусскими и юкагирскими группами, наличию более древних этнических образований, участвовавших в формировании этих народов. Подчеркивается, что территория Якутии не была изолирована от соседних территорий, в ней можно обнаружить следы миграций древних этносов самодийского, монгольского и тюркского происхождения.
The article examines the folklore and written information about mysterious tribes of Yakutia who disappeared after the 17th century. Big attention is paid to the ethnic contacts between the Sakha, Tungus and Yukagir groups, to the availability of the more ancient ethnic formations which participated in forming of these peoples. It is emphasized that the territory of Yakutia was not isolated from neighboring territories. Here, one one can discover the traces of migrations of the ancient ethnoses of Samodian, Mongolian, Turkic origin.

Ушницкий, В. В. Якутия в XVII веке: легендарные племена неизвестного происхождения=Yakutia in the 17th century: legendary tribes of unknown origin / В. В. Ушницкий // Северо-Восточный гуманитарный вестник. – 2012. – N 2 (5). – С. 5-8.

8.

Количество страниц: 6 с.

Ушницкий, В. В. Теория Г. В. Ксенофонтова о происхождении народа саха в контексте востоковедческих исследований=G. V. Ksenofontov's theory of the origin of the Sakha people in the context of Oriental studies / В. В. Ушницкий // Северо-Восточный гуманитарный вестник. – 2012. – N 1 (4). – С. 53-58.

9.

Количество страниц: 10 с.

Ушницкий В. В. Участие монгольского компонента в формировании этнокультурного ландшафта Якутии / В. В. Ушницкий // Северо-Восточный гуманитарный вестник. - 2019. - N 3 (28). - С. 46-54.
DOI: 10.25693/SVGV.2019.03.28.06

10.

Количество страниц: 10 с.

Ушницкий, В. В. "Хосунный эпос" народов Севера: ретроспективный анализ / В. В. Ушницкий // Известия лаборатории древних технологий. — 2020. — Т. 16, Вып. 1 (34). — С. 141-150. — DOI: 10.21285/2415-8739-2020-1-141-150.
DOI: 10.21285/2415-8739-2020-1-141-150