- Не указан (2)
- Литературно-художественные издания (86)
- Официальные издания (21)
- Научные издания (643)
- Научно-популярные издания (499)
- Информационные издания (312)
- Справочные издания (27)
- Учебные издания (512)
- Производственно-практические издания (9)
- Массово-политические издания (245)
- Изобразительное издание (3)
Год выпуска: 2019
Год выпуска: 2025
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- Краеведение. Археология. География. Биографии. История > Биографии. Генеалогия. Геральдика,
- НАУКА ЯКУТИИ > КРАЕВЕДЕНИЕ. ГЕОГРАФИЯ. БИОГРАФИИ. ИСТОРИЯ > Биографии. Генеалогия. Геральдика,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- ШКОЛА > Педагогу > Образование в Республике Саха (Якутия) > Профессия Учитель....
This article examines the pedagogical experience of the honored Romanov-Dyakonov dynasty, which at different periods of time left its special mark on the educational system of the republic. Starting with the founder, Romanov Innokenty Mikhailovich, the Romanov family has always been associated with the Russian language as the basis for the humanitarization of the educational process - teaching Russian-speaking children who, by the will of fate, ended up in the Siberian outback of a huge country; secondly, on the contrary, teaching Russian to rural Yakut children, and not only directly in lessons, at school, but also because Dyakonova Matryona Petrovna co-authored with scientists to create a textbook on the Russian language in the national school. The role of this dynasty in the management of schools and in the innovative movement of the pedagogical community of the Republic of Sakha (Yakutia) is important.
Андросова, Е. И.
Педагогическая династия Романовых-Дьяконовых – глубокий след в гуманитаризации образования / Е. И. Андросова, М. П. Скрябина ; МБОУ "Нижне-Бестяхская средняя общеобразовательная школа N 2 с УИОП", МБДОУ Нижне-Бестяхский детский сад "Сказка" // Народное образование Якутии. - 2024. - N 4 (133). - С. 21-23.
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- Краеведение. Археология. География. Биографии. История > Биографии. Генеалогия. Геральдика,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- НАУКА ЯКУТИИ > КРАЕВЕДЕНИЕ. ГЕОГРАФИЯ. БИОГРАФИИ. ИСТОРИЯ > Биографии. Генеалогия. Геральдика,
- ШКОЛА > Педагогу > Образование в Республике Саха (Якутия) > Профессия Учитель....
In this article, the author pays attention to the activities of the founders of the Kolesnikov pedagogical dynasty.
Тимофеева, Ю. Д.
Вклад учительской династии Колесниковых в развитие образования Сунтарского улуса / Ю. Д. Тимофеева, Е. Д. Тимофеева ; МБОУ "Хаданская средняя общеобразовательная школа им. Г. Т. Семенова" // Народное образование Якутии. - 2024. - N 4 (133). - С. 24-27.
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- НАУКА ЯКУТИИ > КРАЕВЕДЕНИЕ. ГЕОГРАФИЯ. БИОГРАФИИ. ИСТОРИЯ > Биографии. Генеалогия. Геральдика,
- ШКОЛА > Педагогу > Отдельные направления воспитания школьников > Трудовое воспитание.
The article is devoted to the labor and professional activity of the Tatarinov pedagogical dynasty. The author traces the history of the development of the small homeland through the development of the rural school. The example of conscientious, creative, selfless work of the founder of the dynasty is passed on from generation to generation, preserving the best traditions of education.
Афанасьева, В. Н.
Пример добросовестного, творческого, бескорыстного труда / В. Н. Афанасьева ; МБОУ "Мюрюнская средняя общеобразовательная школа N 1 им. Г. В. Егорова с УИОП" // Народное образование Якутии. - 2024. - N 4 (133). - С. 28-30.
Количество страниц: 3 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Внешкольное общее образование. Самообразование,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- ШКОЛА > Педагогу > Отдельные направления воспитания школьников > Семейное воспитание.
Folk pedagogy develops in accordance with the demands of life. Thanks to the research of academician Gennady Nikandrovich Volkov, the science of folk pedagogy was founded. In this article, the authors share the experience of the Center. They tell how, using folk pedagogy, one can introduce children to nature, work, to the highest human values and ideals. After all, the achievements of folk pedagogy are in demand by the time for wide practical use in the educational process, raising children in the family and improving the pedagogical culture of the population.
Васильева, Р. А.
Мероприятия центра народной педагогики, направленные на укрепление отношений семьи / Р. А. Васильева ; МБУ ДО "Центр народной педагогики им. К. С. Чиряева" // Народное образование Якутии. - 2024. - N 4 (133). - С. 31-33.
Количество страниц: 3 с.
Relationships with children are created within the family. This is something that is significant and close to the heart of every loving parent. Many parents try not to put parent-child relationships on display, even if some behavioral difficulties arise in the child. Many parents try to solve these difficulties in their own way, as best they can, within the family circle, many seek help from psychologists. To become conscious in raising a child, it is necessary to take a new look at his behavior and begin to treat his needs with understanding and acceptance. The author tried to bring closer the understanding of the issue of psychological characteristics of growing up a teenager and to reveal the concept of "conscious parenting". In this article, you will get acquainted with the "House" technique of Roman Gritsenko, a practicing psychologist. The technique allows you to identify the degree of satisfaction of basic needs in the family and clearly show parents the steps to changes in parent-child relationships.
Бужинаева, А. И.
Родительское собрание с элементами тренинга "Осознанное родительство" / А. И. Бужинаева ; МОАУ ДО "Центр психолого-медико-социального сопровождения "Доверие" // Народное образование Якутии. - 2024. - N 4 (133). - С. 34-36.
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга,
- ШКОЛА > Педагогу > Отдельные направления воспитания школьников > Семейное воспитание,
- ШКОЛА > Педагогу > Организация работы общеобразовательного учреждения. Школоведение > Образовательные технологии обучения.
The article discusses the topic of the use of pedagogical technologies in family education, support for parental initiatives. The author gives a brief description of four pedagogical technologies that he uses in working with families, gives examples of joint activities. In the article, the author concluded that the use of pedagogical technologies in cooperation with parents, a thorough study of families, planning and conducting joint activities is the key to a child’s success in the future. The article will be useful for classroom teachers, head teachers of educational work.
Шляцина, Е. Е.
Педагогические технологии в классном руководстве для развития семейных инициатив / Е. Е. Шляцина ; МБОУ "Нижне-Бестяхская средняя общеобразовательная школа N 2 с УИОП" // Народное образование Якутии. - 2024. - N 4 (133). - С. 60-63.
Количество страниц: 3 с.
The topic of parental involvement in children’s education deserves close attention, since it plays a key role in the formation of a favorable educational environment. Parental involvement goes beyond simple control over academic performance and implies active participation in the design of the educational environment, which contributes to the comprehensive development of the child. This determines the relevance of the study aimed at finding ways to integrate families into the educational process. The introduction of family initiatives into the educational process creates a platform for constructive cooperation of all participants aimed at the harmonious and successful development of children within both the academic and social context.
Прохорова, Н. В.
Семейные инициативы в школе: укрепление связи между семьей и школой / Н. В. Прохорова ; МБОУ "Нижне-Бестяхская средняя общеобразовательная школа N 2 с УИОП" // Народное образование Якутии. - 2024. - N 4 (133). - С. 64-66.
Количество страниц: 2 с.
In this article generalizes the experience of working on the social project “Reading family - the future of the people”. Reviving the tradition of family reading is payed attention.
Болдовская, Ф. Н.
Социальный проект "Ааҕар дьиэ кэргэн – омук кэскилэ" (“Читающая семья – будущее народа”) / Ф. Н. Болдовская, С. Н. Гоголева, Т. Н. Харлампьева ; МБОУ "Чурапчинская гимназия им. С. К. Макарова" // Народное образование Якутии. - 2024. - N 4 (133). - С. 67-68.