Место работы автора, адрес/электронная почта: Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Медицинский институт, Кафедра "Пропедевтика детских болезней" ; 677007, г. Якутск, ул. Ойунского, 27 ; e-mail: la.stepanova@s-vfu.ru ; https://www.s-vfu.ru
Ученая степень, ученое звание: канд. мед. наук
Область научных интересов: Клиническая медицина, педиатрия
ID Автора: SPIN-код: 9188-8621, РИНЦ AuthorID: 646722
Деятельность: С 2001 г. работает в Якутском государственном университете им. М. К. Аммосова.
Ответственность: Артамонова Саргылана Юрьевна (Составитель), Аммосова Аэлита Михайловна (Составитель), Захарова Надежда Михайловна (Составитель), Маринова Людмила Германовна (Составитель), Маркова Сардана Валерьевна (Составитель), Степанова Лена Анатольевна (Составитель), Ханды Мария Васильевна (Составитель), Николаева Людмила Алексеевна (Прочие), Егорова Вера Борисовна (Прочие)
Год выпуска: 2019
Количество страниц: 84 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров.
Организация производственной практики студентов : учебно-методическое пособие / Министерство науки и высшего образования Российской Федерации, Северо-Восточный федеральный университет им. М. К. Аммосова, Медицинский институт ; составители: С. Ю. Артамонова, Н. М. Захарова, Л. Г. Маринова [и др.] ; рецензенты: Л. А. Николаева, В. Б. Егорова. – Якутск [Издательский дом СВФУ], 2019. – 79 с. ; ISBN 978-5-7513-2802-3
Количество страниц: 10 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина > Гигиена. Санитария,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина > Патология. Клиническая медицина,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина > Гигиена. Санитария,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина > Патология. Клиническая медицина,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Общеобразовательная школа. Дошкольные учреждения.
Психофизиологическая готовность часто болеющих детей к школьному обучению / Н. М. Захарова, Н. А. Гуляева, С. Ю. Артамонова [и др.] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2022. - N 3 (28). - C. 76-84
DOI: 10.25587/SVFU.2022.28.3.009
Количество страниц: 14 с.
Агаева, Л. З-К. Йододефицитные состояния и пути профилактики в Российской Федерации и Республике Саха (Якутия) / Л. З-К. Агаева, А. М. Аммосова, Л. А. Степанова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. - 2022. - N 2 (27). - C. 26-38
DOI: 10.25587/SVFU.2022.27.2.004
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров.
Балльно-рейтинговая система оценки при подготовке студентов по дисциплине "Педиатрия" / С. В. Маркова, М. В. Ханды, А. М. Аммосова [и др.] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия "Медицинские науки". – 2017. – N 1 (06). – C. 71-74.
Количество страниц: 8 с.
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина > Анатомия. Физиология,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина > Патология. Клиническая медицина > Педиатрия,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина > Патология. Клиническая медицина > Педиатрия,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина > Анатомия. Физиология.
Environmental pollution first of all affects on health of the children’s population and delays of intellectual and physical development and congenital uglinesses can become the reason of decrease in immunity, synchronization of various diseases. Among various factors of external environment influencing health of the population, a special role is played by pollution of atmospheric air and water sources of drinking water. The city of Yakutsk is the unsuccessful territory, first of all, on sanitary chemically indicator of quality drinking water from a distributive network. In the conditions of lack of water treatment constructions only water disinfecting is carried out by liquid chlorine that conducts to excess education in a chloroform water supply network as product of compound of residual chlorine with organic compounds. Analyzing structure of incidence of children of the city of Yakutsk it should be noted that diseases of a gastrointestinal tract take the 2nd place after diseases of respiratory organs, there is growth of diseases of bone and muscular and urinogenital system
Влияние экологических факторов среды на состояние здоровья детей города Якутска / П. Г. Петрова, Н. В. Борисова, С. В. Маркова [и другие] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Медицинские науки.— 2016. — N 2 (03). — С. 12-18.
Количество страниц: 6 с.
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство,
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина.
An improved and reformed system of higher education is a requirement for training highly qualified specialists in health care. The need to enhance the effectiveness of training requires studying the factors that may affect both the professional development and the realization of the learning activity motivation. This psychological preparedness for studying at medical school is one of the most important regulators of professionalization. A significant part of candidates to study at medical school are graduates of secondary schools aged 16-18 who do not have stable personal orientation, associated qualities, interests, certain abilities, and outlook. The lack of psychological preparedness of students to study at medical school may be worsened by the lack of positive motivation to work in the health sector. As a result, medical school applicants can be characterized by a lack of psychological preparedness to study. In this regard, there was a need to explore the psychological preparedness of future doctors in the early stages of professional development in the period of studying at medical school. The article considers the problem of motivating students entering medical school as an indicator of preparedness for studying at medical school. It also discusses the issues of educational competence enabling applicants to choose and develop an educational program effectively on their own. It is shown that the preparedness for studying plays an important role in successful adaptation and learning at medical school, since it contributes to the quick inclusion in the educational and professional activities. The results show that the undesirable qualities for forming the preparedness for studying at medical school are lower motivation to get the medical profession and poor performance
Захарова, Н. М. Мотивация абитуриентов к поступлению в медицинский институт как показатель готовности к обучению / Н. М. Захарова, Л. А. Степанова // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Медицинские науки.— 2017. — N 1 (06). — С. 112-116.
Количество страниц: 4 с.
- Общественные науки. Образование > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- Прикладные науки. Медицина. Ветеринария. Техника. Сельское хозяйство > Медицина > Патология. Клиническая медицина > Педиатрия,
- НАУКА ЯКУТИИ > ОБЩЕСТВЕННЫЕ НАУКИ > Народное образование. Воспитание. Обучение. Организация досуга > Высшее образование. Высшая школа. Подготовка научных кадров,
- НАУКА ЯКУТИИ > ПРИКЛАДНЫЕ НАУКИ. МЕДИЦИНА. ТЕХНИКА. СЕЛЬСКОЕ ХОЗЯЙСТВО > Медицина > Патология. Клиническая медицина > Педиатрия.
The point-rating system (PRS) of students’ performance is a set of measures that verify the quality of the educational work of students in mastering basic educational programs. The point-rating system of knowledge assessment is intended to improve the objectivity and reliability of assessing the level of students’ training and is used as a part of the educational process management at the university. PRS maintains motivation and stable active work of students during the semester, provides a conscious self-organization of educational activities, enhances the effectiveness of regular independent work, strengthens the control over systematic work of students in mastering educational programs by higher differentiation of evaluating the results of their learning activities, promotes self-discipline and students’ responsibility for the results of their training activities. The aim of this work is the comparative analysis of the point-rating system and the assessment with a traditional exam in the course of Pediatrics for the students enrolled in the programme 31.05.01. Therapy. The point-rating system was introduced in the educational process in 2011. We compared the performance of the students under the Federal State Educational Standard of higher education in 2015-2016 and the results of the examination session of the students trained under the State Educational Standard of the 2nd generation in 2016-2017 on the course of Pediatrics. The results of the data showed that the PRS gives the opportunity of obtaining the final grade for the semester performance, stimulates students to achieve better results, increases motivation for learning educational programs. The introduction of new information technologies, such as PRS, allows to improve the system of organizing the educational process and to enhance the quality of educational services
Бально-рейтинговая система оценки при подготовке студентов по дисциплине "Педиатрия" / С. В. Маркова, М. В. Ханды, А. М. Аммосова [и другие] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Медицинские науки.— 2017. — N 1 (06). — С. 71-74.
Количество страниц: 6 с.
Physical development of children and adolescents are important parameters of health and are widely used in clinical practice, for assessing health of children, and for population studies. Indicators of physical development must be monitored in order to understand the social condition of modern society. The aim of the work is to study and analyze functional indicators taking into account the lifestyle of children and adolescents living in rural areas. The study was conducted to assess physical development and motor activity in children and adolescents aged 11-15 living in rural districts of the Republic of Sakha (Yakutia). Physical development was examined by anthropometry, and power capabilities - hand dynamometry. We studied the lifestyle of modern schoolchildren. Particular attention was paid to motor activity. Our study clearly showed that physical development depends on the sex and age of schoolchildren. The anthropometric data of the examined children and adolescents correspond to the norms of the centile tables. Questionnaire method studied lifestyle of the rural schoolchildren and the factors that influence the physical capacity of adolescents. These studies will help to give recommendations for optimal motor activity of schoolchildren to improve physical fitness
Физическое развитие и двигательная активность современных школьников, проживающих в сельской местности Республики Саха (Якутия) / Л. А. Степанова, С. В. Маркова, А. М. Аммосова [и другие] // Вестник Северо-Восточного федерального университета им. М. К. Аммосова. Серия: Медицинские науки.— 2018. — N 2 (11). — С. 38-43.
Количество страниц: 4 с.
Распространенность курения среди детей подросткового возраста г. Якутска / Ханды М. В., //Якутский медицинский журнал. – 2019. – N 1 (65). – С. 55-57. – DOI:10.25789/YMJ.2019.65.17
DOI: 10.25789/YMJ.2019.65.17
Количество страниц: 4 с.
Психоэмоциональный статус и состояние вегетативной нервной системы у подростков г. Якутска / Артамонова С. Ю., // Якутский медицинский журнал. – 2019. – N 1 (65). – С. 112-114. – DOI: 10.25789/YMJ.2019.65.34
DOI: 10.25789/YMJ.2019.65.34